KO JE LORET?

Datum premijere: 27.03.2009.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 5+ Uzrast 5+

KO JE LORET?

Datum premijere: 27.03.2009.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 5+ Uzrast 5+

„Ko je Lauret?“ je predstava o devojčici sa Daunovim sindromom koja poziva mladu publiku da promeni pogled na decu koja...

Pročitaj više

  • Autor: F. Kadije / M. Depolo
  • Prevod: Iva Brdar
  • Dramatizacija: Milena Depolo
  • Režija: Katarina Petrović
  • Scenograf, kostimograf i kreator lutaka: Filip Jevtić
  • Kompozitor: Vladimir Petričević
  • Tehnolog lutaka: Goran Balančević
  • Stručni konsultant za animaciju lutaka: Tatjana Stanković
Kupi kartu

O PREDSTAVI

„Kada mi je bilo šest-sedam godina profesor univerziteta Migel Garsija Melero pitao me je: Znaš li da imaš Daunov sindrom? Odgovorio sam potvrdno mada nisam imao pojma šta je to. On je to primetio i počeo je da mi objašnjava o čemu se radi. Kada je završio, uplašeno sam mu se obratio: Profesore, da li sam ja malouman? Rekao mi je da nisam. Onda sam ga pitao: Hoću li moći da nastavim da učim? Rekao je: Naravno!“

Pablo Pineda, MD

 

Daunov sindrom je oblik hromozomopatije koji se javlja kao posledica hromozoma 21. Karakteristike su specifičan izgled lica i umna zaostalost kao obavezni pokazatelj ovog sindroma (umna zaostalost IQ 40-50, mada ima podataka da IQ može biti i od 25-80). Opisao ga je prvi put Lagdon Daun (eng. Lagdon Down) 1866. godine na sopstvenom detetu, a tek 1957. godine je ustanovljeno da je uzrok ovog sindroma trizomija.

Učestalost ovog sindroma u ljudskoj populaciji je 1:700 živorođenih.

„Ko je Loret?“, predstava o devojčici sa Daunovim sindromom, poziva male gledaoce da promene svoj pogled na decu koja su drugačija. Loretina priča sadrži trenutke bola uz otežavajuću okolnost da se uklopi u školu u koju idu normalna deca, ali svojim čistim doživljajem sveta oko sebe, neopterećenošću trivijalnostima, pa i svojom duhovitošću,
Loret čak sa lakoćom uspeva da doživi vesele trenutke u svom odrastanju.

Izazov je baviti se temom, kao što je Daunov sindrom, u društvu koje još uvek nije sigurno gde i kako da plasira ovakvu razliku ljudi sa posebnim potrebama.

„Ja ne izgledam kao ostale devojčice. Znam da sam drugačija jer me ljudi na ulici zagledaju. Kada se pogledam u ogledalu, vidim da su moje oči iskošene i da imam čudan osmeh. Moj osmeh ponekad ostaje sakriven u mom srcu“.

Pre svega fizički, vizuelno, postoji razlika koju deca sa Daunovim sindromom moraju da prebrode kako bi se integrisala u društvo, nešto sto zapravo i nije njihov doživljaj lepote, nego često nametnuto opšte prihvaćeno poimanje. Kako bi izbegli to usvojeno a opšte prihvaćeno, koje, činjenica je, ne treba da opterećuje decu koja genetski drugačije izgledaju, rasteretili smo i maštom obogatili predstavu uz pomoć lutki koje će biti akteri ove priče.

Iako su deca sa Daunovim sindromom kao i ostali, u svom savršenstvu i nesavršenstvu, sa svojim potpunim vrlinama, kao i manama, u nekim aspektima funkcionisanja u svakodnevnom životu „onemogućeni“, u pravilnom radu sa njima nađu se i one aktivnosti koje rade sa velikom posvećenošću, u kojima su često vrlo uspešni. Loret je vešta u jahanju ponija. U ovoj priči ona dobija svoje priznanje i postaje prihvaćena u razredu svoje normalne škole, na sasvim nepretenciozan i spontan način, kroz svoju ljubav prema jahanju.

„Zašto smo drugačiji od ostale dece?“ – pitam mamu. „A šta ako smo, zapravo, mi drugačiji?!“ – odgovara mama, smejući se. Ne oslanjajući se sve vreme na objektivni doživljaj sveta, pokušala sam da prikažem Loretin svet u kome nije neophodno tražiti osnov u kolektivnoj realnosti, i sa jednim motivom – da se pozorištem, kao sredstvom, privuče pažnja i prema ovom aspektu našeg socijalnog bitisanja. Na univerzalnom nivou, mi smo čoporativna bića, potrebni jedni drugima i zar nismo svi ustvari drugačiji ili se često tako osećamo i bez drastičnih genetskih razlika?

Dramaturški je proširena priča oživljavanjem lika Ponija, kako bi kroz Loretino druženje sa njim prikazali Loretin unutrašnji svet, koji je, kao što okolina to ne želi da primeti, veoma bogat. Druženje sa Ponijem u početku predstavlja Loretino bekstvo i utočiše od realnog oko nje, a vremenom ono postaje sredstvo kojim će se ona izboriti da postane deo upravo te realnosti.

Značaj ovog projekta, koji je zapravo i pionirski projekat tematski redak u našoj zemlji, je da se deca još više uključe u kulturni život nudeći im neku vrstu angažovanog pozorišta. Jer zašto da gledaju samo bajke kada je moguće na jedan zanimljiv, ali njima prijemčiv način da se pokaže priča o stvarnosti koja ih okružuje; koja na prvi pogled nije toliko lepa, osim ako ih ne naučimo da u svemu prepoznaju lepotu i ljudske vrednosti. Trebalo bi i decu učiniti aktivnijim čionicima društva, ne potcenjujući ih već im dati značaj, jer i oni mogu da menjaju svoj naizgled mali svet, kao mi naš, naizgled, veliki.

 

Katarina A. Petrović

Uloge

Loret

Jelena Ilić

Mama, Klara, Mari, Roditelj

Tatjana Stanković

Elza, Žan, Učiteljica

Aleksandra Anđelković

Poni, Sebastijan, Roditelj II

Miloš Anđelković

Tata, Filip, Učitelj jahanja, Roditelj III

Goran Balančević

„KO JE LORET?“ ILI „KO SAM JA?“

Neko nosi naočare, neko protezu, neko ima klempave uši, neko je lep i pametan, a neko samo pametan… Neko samo lep… Neko je crn, a neko plav…

Neko ima kose oči i okruglo lice. I malo se gega dok hoda… Ima karakterističan osmeh i voli da sedi u turskom sedu.

Svi smo, dakle, različiti, ali svi želimo, i imamo pravo da se družimo i da budemo saslušani. Jer, ma kako izgledali, svi smo deo jednog sveta, i utoliko ćemo više saznati o njemu ukoliko više različitosti uočimo i prihvatamo. Ničiji doživljaj sveta nije manje vredan od ostalih samo zato što se on izdvaja iz neke grupe. Šta više, možda ćemo baš od njega imati da naučimo nešto što do sada nismo znali.

Osnovna namera predstave „Ko je Loret?“ je upravo da pokaže da različitost ne treba tretirati kao grešku, već kao kvalitet. Zato Daunov sindrom i ne tretiramo kao nekakvu „bolest“ (što je česta greška ljudi, čak i obrazovanih), već kao i bilo koju drugu osobenost.

Pokušali smo, takođe, našu Loret i njenu zapitanost i dileme da približimo svakom malom gledaocu, pa i roditelju ili učitelju u sali. Zato osim pitanja „Ko je Loret?“, našoj publici postavljamo ne tako lak zadatak – da svako pokuša da odgovori na pitanje ko je on sam…

Milena Depolo

O PISCU

Florans Kadije živi u Bulonji sa svoje dvoje dece, Bastijenom i Valentinom. Prve priče je napisala za njih. Kada je upoznala decu kao što je Loret, poželela je da napiše ovu priču.

BAMBI

Datum premijere: 23.10.2022.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 7+ Uzrast 7+
RPoster Image

BAMBI

Datum premijere: 23.10.2022.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 7+ Uzrast 7+

U dubokoj, prostranoj, mekoj i mirisnoj šumi rodilo se lane Bambi. Prva osoba koju je Bambi ugledao, kada je došao...

Pročitaj više

  • Autor: F. Salten/U. Šajtinac/B. Lazić
  • Dramatizacija: Uglješa Šajtinac i Bojana Lazić
  • Rediteljka: Bojana Lazić
  • Scenografija i kostim: Zorana Petrov
  • Kompozitor: Vladimir Pejković
  • Scenski pokret: Damjan Kecojević
Kupi kartu

O PREDSTAVI

„Kada mi je bilo šest-sedam godina profesor univerziteta Migel Garsija Melero pitao me je: Znaš li da imaš Daunov sindrom? Odgovorio sam potvrdno mada nisam imao pojma šta je to. On je to primetio i počeo je da mi objašnjava o čemu se radi. Kada je završio, uplašeno sam mu se obratio: Profesore, da li sam ja malouman? Rekao mi je da nisam. Onda sam ga pitao: Hoću li moći da nastavim da učim? Rekao je: Naravno!“

Pablo Pineda, MD

 

Daunov sindrom je oblik hromozomopatije koji se javlja kao posledica hromozoma 21. Karakteristike su specifičan izgled lica i umna zaostalost kao obavezni pokazatelj ovog sindroma (umna zaostalost IQ 40-50, mada ima podataka da IQ može biti i od 25-80). Opisao ga je prvi put Lagdon Daun (eng. Lagdon Down) 1866. godine na sopstvenom detetu, a tek 1957. godine je ustanovljeno da je uzrok ovog sindroma trizomija.

Učestalost ovog sindroma u ljudskoj populaciji je 1:700 živorođenih.

„Ko je Loret?“, predstava o devojčici sa Daunovim sindromom, poziva male gledaoce da promene svoj pogled na decu koja su drugačija. Loretina priča sadrži trenutke bola uz otežavajuću okolnost da se uklopi u školu u koju idu normalna deca, ali svojim čistim doživljajem sveta oko sebe, neopterećenošću trivijalnostima, pa i svojom duhovitošću,
Loret čak sa lakoćom uspeva da doživi vesele trenutke u svom odrastanju.

Izazov je baviti se temom, kao što je Daunov sindrom, u društvu koje još uvek nije sigurno gde i kako da plasira ovakvu razliku ljudi sa posebnim potrebama.

„Ja ne izgledam kao ostale devojčice. Znam da sam drugačija jer me ljudi na ulici zagledaju. Kada se pogledam u ogledalu, vidim da su moje oči iskošene i da imam čudan osmeh. Moj osmeh ponekad ostaje sakriven u mom srcu“.

Pre svega fizički, vizuelno, postoji razlika koju deca sa Daunovim sindromom moraju da prebrode kako bi se integrisala u društvo, nešto sto zapravo i nije njihov doživljaj lepote, nego često nametnuto opšte prihvaćeno poimanje. Kako bi izbegli to usvojeno a opšte prihvaćeno, koje, činjenica je, ne treba da opterećuje decu koja genetski drugačije izgledaju, rasteretili smo i maštom obogatili predstavu uz pomoć lutki koje će biti akteri ove priče.

Iako su deca sa Daunovim sindromom kao i ostali, u svom savršenstvu i nesavršenstvu, sa svojim potpunim vrlinama, kao i manama, u nekim aspektima funkcionisanja u svakodnevnom životu „onemogućeni“, u pravilnom radu sa njima nađu se i one aktivnosti koje rade sa velikom posvećenošću, u kojima su često vrlo uspešni. Loret je vešta u jahanju ponija. U ovoj priči ona dobija svoje priznanje i postaje prihvaćena u razredu svoje normalne škole, na sasvim nepretenciozan i spontan način, kroz svoju ljubav prema jahanju.

„Zašto smo drugačiji od ostale dece?“ – pitam mamu. „A šta ako smo, zapravo, mi drugačiji?!“ – odgovara mama, smejući se. Ne oslanjajući se sve vreme na objektivni doživljaj sveta, pokušala sam da prikažem Loretin svet u kome nije neophodno tražiti osnov u kolektivnoj realnosti, i sa jednim motivom – da se pozorištem, kao sredstvom, privuče pažnja i prema ovom aspektu našeg socijalnog bitisanja. Na univerzalnom nivou, mi smo čoporativna bića, potrebni jedni drugima i zar nismo svi ustvari drugačiji ili se često tako osećamo i bez drastičnih genetskih razlika?

Dramaturški je proširena priča oživljavanjem lika Ponija, kako bi kroz Loretino druženje sa njim prikazali Loretin unutrašnji svet, koji je, kao što okolina to ne želi da primeti, veoma bogat. Druženje sa Ponijem u početku predstavlja Loretino bekstvo i utočiše od realnog oko nje, a vremenom ono postaje sredstvo kojim će se ona izboriti da postane deo upravo te realnosti.

Značaj ovog projekta, koji je zapravo i pionirski projekat tematski redak u našoj zemlji, je da se deca još više uključe u kulturni život nudeći im neku vrstu angažovanog pozorišta. Jer zašto da gledaju samo bajke kada je moguće na jedan zanimljiv, ali njima prijemčiv način da se pokaže priča o stvarnosti koja ih okružuje; koja na prvi pogled nije toliko lepa, osim ako ih ne naučimo da u svemu prepoznaju lepotu i ljudske vrednosti. Trebalo bi i decu učiniti aktivnijim čionicima društva, ne potcenjujući ih već im dati značaj, jer i oni mogu da menjaju svoj naizgled mali svet, kao mi naš, naizgled, veliki.

 

Katarina A. Petrović

Uloge

Bambi

Nedim Nezirović

Bambijeva mama

Dušica Sinobad

Falina, Lisica

Maja Jovanović Spasojević

Gobo, List 1

Jelena Ilić

Bambijev otac, List 2, ON

Strahinja Blažić

Ena, Ćuk, Pas

Mihaela Stamenković

Geno

Nikola Kerkez

Ena, Ćuk, Pas

Dubravka Kovjanić

„KO JE LORET?“ ILI „KO SAM JA?“

Neko nosi naočare, neko protezu, neko ima klempave uši, neko je lep i pametan, a neko samo pametan… Neko samo lep… Neko je crn, a neko plav…

Neko ima kose oči i okruglo lice. I malo se gega dok hoda… Ima karakterističan osmeh i voli da sedi u turskom sedu.

Svi smo, dakle, različiti, ali svi želimo, i imamo pravo da se družimo i da budemo saslušani. Jer, ma kako izgledali, svi smo deo jednog sveta, i utoliko ćemo više saznati o njemu ukoliko više različitosti uočimo i prihvatamo. Ničiji doživljaj sveta nije manje vredan od ostalih samo zato što se on izdvaja iz neke grupe. Šta više, možda ćemo baš od njega imati da naučimo nešto što do sada nismo znali.

Osnovna namera predstave „Ko je Loret?“ je upravo da pokaže da različitost ne treba tretirati kao grešku, već kao kvalitet. Zato Daunov sindrom i ne tretiramo kao nekakvu „bolest“ (što je česta greška ljudi, čak i obrazovanih), već kao i bilo koju drugu osobenost.

Pokušali smo, takođe, našu Loret i njenu zapitanost i dileme da približimo svakom malom gledaocu, pa i roditelju ili učitelju u sali. Zato osim pitanja „Ko je Loret?“, našoj publici postavljamo ne tako lak zadatak – da svako pokuša da odgovori na pitanje ko je on sam…

Milena Depolo

O PISCU

Florans Kadije živi u Bulonji sa svoje dvoje dece, Bastijenom i Valentinom. Prve priče je napisala za njih. Kada je upoznala decu kao što je Loret, poželela je da napiše ovu priču.

ČUDOTVORNO KRESIVO

Datum premijere: 22.03.2019.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 4+ Uzrast 4+
RPoster Image

ČUDOTVORNO KRESIVO

Datum premijere: 22.03.2019.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 4+ Uzrast 4+

Vodeći se pričom „Kresivo“, velikog H. K. Andersena o siromašnom, ali alavom, bahatom i razuzdanom vojniku, koji se po povratku...

Pročitaj više

  • Autor: Jelena Popović/H. K. Andersen
  • Režija: Goran Balančević
  • Total dizajn (lutke, scena, kostim): Boris Čakširan
  • Muzika: Aleksandar Lokner
  • Koreografija: Boris Čakširan
  • Video dizajn: Kosta Rakičević
  • Video animacija: Nikola Jovanović
  • Tehnologija lutaka: Darko Ivanović
  • Asistent za total dizajn: Ana Vukašinović
Kupi kartu

O PREDSTAVI

„Kada mi je bilo šest-sedam godina profesor univerziteta Migel Garsija Melero pitao me je: Znaš li da imaš Daunov sindrom? Odgovorio sam potvrdno mada nisam imao pojma šta je to. On je to primetio i počeo je da mi objašnjava o čemu se radi. Kada je završio, uplašeno sam mu se obratio: Profesore, da li sam ja malouman? Rekao mi je da nisam. Onda sam ga pitao: Hoću li moći da nastavim da učim? Rekao je: Naravno!“

Pablo Pineda, MD

 

Daunov sindrom je oblik hromozomopatije koji se javlja kao posledica hromozoma 21. Karakteristike su specifičan izgled lica i umna zaostalost kao obavezni pokazatelj ovog sindroma (umna zaostalost IQ 40-50, mada ima podataka da IQ može biti i od 25-80). Opisao ga je prvi put Lagdon Daun (eng. Lagdon Down) 1866. godine na sopstvenom detetu, a tek 1957. godine je ustanovljeno da je uzrok ovog sindroma trizomija.

Učestalost ovog sindroma u ljudskoj populaciji je 1:700 živorođenih.

„Ko je Loret?“, predstava o devojčici sa Daunovim sindromom, poziva male gledaoce da promene svoj pogled na decu koja su drugačija. Loretina priča sadrži trenutke bola uz otežavajuću okolnost da se uklopi u školu u koju idu normalna deca, ali svojim čistim doživljajem sveta oko sebe, neopterećenošću trivijalnostima, pa i svojom duhovitošću,
Loret čak sa lakoćom uspeva da doživi vesele trenutke u svom odrastanju.

Izazov je baviti se temom, kao što je Daunov sindrom, u društvu koje još uvek nije sigurno gde i kako da plasira ovakvu razliku ljudi sa posebnim potrebama.

„Ja ne izgledam kao ostale devojčice. Znam da sam drugačija jer me ljudi na ulici zagledaju. Kada se pogledam u ogledalu, vidim da su moje oči iskošene i da imam čudan osmeh. Moj osmeh ponekad ostaje sakriven u mom srcu“.

Pre svega fizički, vizuelno, postoji razlika koju deca sa Daunovim sindromom moraju da prebrode kako bi se integrisala u društvo, nešto sto zapravo i nije njihov doživljaj lepote, nego često nametnuto opšte prihvaćeno poimanje. Kako bi izbegli to usvojeno a opšte prihvaćeno, koje, činjenica je, ne treba da opterećuje decu koja genetski drugačije izgledaju, rasteretili smo i maštom obogatili predstavu uz pomoć lutki koje će biti akteri ove priče.

Iako su deca sa Daunovim sindromom kao i ostali, u svom savršenstvu i nesavršenstvu, sa svojim potpunim vrlinama, kao i manama, u nekim aspektima funkcionisanja u svakodnevnom životu „onemogućeni“, u pravilnom radu sa njima nađu se i one aktivnosti koje rade sa velikom posvećenošću, u kojima su često vrlo uspešni. Loret je vešta u jahanju ponija. U ovoj priči ona dobija svoje priznanje i postaje prihvaćena u razredu svoje normalne škole, na sasvim nepretenciozan i spontan način, kroz svoju ljubav prema jahanju.

„Zašto smo drugačiji od ostale dece?“ – pitam mamu. „A šta ako smo, zapravo, mi drugačiji?!“ – odgovara mama, smejući se. Ne oslanjajući se sve vreme na objektivni doživljaj sveta, pokušala sam da prikažem Loretin svet u kome nije neophodno tražiti osnov u kolektivnoj realnosti, i sa jednim motivom – da se pozorištem, kao sredstvom, privuče pažnja i prema ovom aspektu našeg socijalnog bitisanja. Na univerzalnom nivou, mi smo čoporativna bića, potrebni jedni drugima i zar nismo svi ustvari drugačiji ili se često tako osećamo i bez drastičnih genetskih razlika?

Dramaturški je proširena priča oživljavanjem lika Ponija, kako bi kroz Loretino druženje sa njim prikazali Loretin unutrašnji svet, koji je, kao što okolina to ne želi da primeti, veoma bogat. Druženje sa Ponijem u početku predstavlja Loretino bekstvo i utočiše od realnog oko nje, a vremenom ono postaje sredstvo kojim će se ona izboriti da postane deo upravo te realnosti.

Značaj ovog projekta, koji je zapravo i pionirski projekat tematski redak u našoj zemlji, je da se deca još više uključe u kulturni život nudeći im neku vrstu angažovanog pozorišta. Jer zašto da gledaju samo bajke kada je moguće na jedan zanimljiv, ali njima prijemčiv način da se pokaže priča o stvarnosti koja ih okružuje; koja na prvi pogled nije toliko lepa, osim ako ih ne naučimo da u svemu prepoznaju lepotu i ljudske vrednosti. Trebalo bi i decu učiniti aktivnijim čionicima društva, ne potcenjujući ih već im dati značaj, jer i oni mogu da menjaju svoj naizgled mali svet, kao mi naš, naizgled, veliki.

 

Katarina A. Petrović

Uloge

Vojnik

Nikola Kerkez

Princezam, Veliki pas

Katarina Dimitrijeić

Baba, Guvernanta, Dadilja

Vladislava Đorđević

Kralj, Mali pas, Veliki pas, Debeli, Ćelavi, Nosati, Rumeni

Nenad Radović

Kraljica, Veliki pas, Debeli, Ćelavi, Nosati, Rumeni

Tatjana Stanković

„KO JE LORET?“ ILI „KO SAM JA?“

Neko nosi naočare, neko protezu, neko ima klempave uši, neko je lep i pametan, a neko samo pametan… Neko samo lep… Neko je crn, a neko plav…

Neko ima kose oči i okruglo lice. I malo se gega dok hoda… Ima karakterističan osmeh i voli da sedi u turskom sedu.

Svi smo, dakle, različiti, ali svi želimo, i imamo pravo da se družimo i da budemo saslušani. Jer, ma kako izgledali, svi smo deo jednog sveta, i utoliko ćemo više saznati o njemu ukoliko više različitosti uočimo i prihvatamo. Ničiji doživljaj sveta nije manje vredan od ostalih samo zato što se on izdvaja iz neke grupe. Šta više, možda ćemo baš od njega imati da naučimo nešto što do sada nismo znali.

Osnovna namera predstave „Ko je Loret?“ je upravo da pokaže da različitost ne treba tretirati kao grešku, već kao kvalitet. Zato Daunov sindrom i ne tretiramo kao nekakvu „bolest“ (što je česta greška ljudi, čak i obrazovanih), već kao i bilo koju drugu osobenost.

Pokušali smo, takođe, našu Loret i njenu zapitanost i dileme da približimo svakom malom gledaocu, pa i roditelju ili učitelju u sali. Zato osim pitanja „Ko je Loret?“, našoj publici postavljamo ne tako lak zadatak – da svako pokuša da odgovori na pitanje ko je on sam…

Milena Depolo

O PISCU

Florans Kadije živi u Bulonji sa svoje dvoje dece, Bastijenom i Valentinom. Prve priče je napisala za njih. Kada je upoznala decu kao što je Loret, poželela je da napiše ovu priču.

KAPETAN DŽON PIPLFOKS – U NOVOM MILENIJUMU

Datum premijere: 23.10.2016.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 5+ Uzrast 5+
RPoster Image

KAPETAN DŽON PIPLFOKS – U NOVOM MILENIJUMU

Datum premijere: 23.10.2016.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 5+ Uzrast 5+

Tekst Dušana Radovića  „Kapetan Džon Piplfoks“ napisan je i objavljen 1953. godine kao radio drama. U Malom pozorištu ovaj komad...

Pročitaj više

  • Autor: Dušan Radović / Milorad Milinković
  • Adaptacija teksta i režija: Milorad Milinković
  • Scena: Vesna Popović
  • Kostim: Milica Grbić-Komazec
  • Muzika: Dušan Petrović
  • Scenski pokret: Damjan Kecojević
Kupi kartu

O PREDSTAVI

„Kada mi je bilo šest-sedam godina profesor univerziteta Migel Garsija Melero pitao me je: Znaš li da imaš Daunov sindrom? Odgovorio sam potvrdno mada nisam imao pojma šta je to. On je to primetio i počeo je da mi objašnjava o čemu se radi. Kada je završio, uplašeno sam mu se obratio: Profesore, da li sam ja malouman? Rekao mi je da nisam. Onda sam ga pitao: Hoću li moći da nastavim da učim? Rekao je: Naravno!“

Pablo Pineda, MD

 

Daunov sindrom je oblik hromozomopatije koji se javlja kao posledica hromozoma 21. Karakteristike su specifičan izgled lica i umna zaostalost kao obavezni pokazatelj ovog sindroma (umna zaostalost IQ 40-50, mada ima podataka da IQ može biti i od 25-80). Opisao ga je prvi put Lagdon Daun (eng. Lagdon Down) 1866. godine na sopstvenom detetu, a tek 1957. godine je ustanovljeno da je uzrok ovog sindroma trizomija.

Učestalost ovog sindroma u ljudskoj populaciji je 1:700 živorođenih.

„Ko je Loret?“, predstava o devojčici sa Daunovim sindromom, poziva male gledaoce da promene svoj pogled na decu koja su drugačija. Loretina priča sadrži trenutke bola uz otežavajuću okolnost da se uklopi u školu u koju idu normalna deca, ali svojim čistim doživljajem sveta oko sebe, neopterećenošću trivijalnostima, pa i svojom duhovitošću,
Loret čak sa lakoćom uspeva da doživi vesele trenutke u svom odrastanju.

Izazov je baviti se temom, kao što je Daunov sindrom, u društvu koje još uvek nije sigurno gde i kako da plasira ovakvu razliku ljudi sa posebnim potrebama.

„Ja ne izgledam kao ostale devojčice. Znam da sam drugačija jer me ljudi na ulici zagledaju. Kada se pogledam u ogledalu, vidim da su moje oči iskošene i da imam čudan osmeh. Moj osmeh ponekad ostaje sakriven u mom srcu“.

Pre svega fizički, vizuelno, postoji razlika koju deca sa Daunovim sindromom moraju da prebrode kako bi se integrisala u društvo, nešto sto zapravo i nije njihov doživljaj lepote, nego često nametnuto opšte prihvaćeno poimanje. Kako bi izbegli to usvojeno a opšte prihvaćeno, koje, činjenica je, ne treba da opterećuje decu koja genetski drugačije izgledaju, rasteretili smo i maštom obogatili predstavu uz pomoć lutki koje će biti akteri ove priče.

Iako su deca sa Daunovim sindromom kao i ostali, u svom savršenstvu i nesavršenstvu, sa svojim potpunim vrlinama, kao i manama, u nekim aspektima funkcionisanja u svakodnevnom životu „onemogućeni“, u pravilnom radu sa njima nađu se i one aktivnosti koje rade sa velikom posvećenošću, u kojima su često vrlo uspešni. Loret je vešta u jahanju ponija. U ovoj priči ona dobija svoje priznanje i postaje prihvaćena u razredu svoje normalne škole, na sasvim nepretenciozan i spontan način, kroz svoju ljubav prema jahanju.

„Zašto smo drugačiji od ostale dece?“ – pitam mamu. „A šta ako smo, zapravo, mi drugačiji?!“ – odgovara mama, smejući se. Ne oslanjajući se sve vreme na objektivni doživljaj sveta, pokušala sam da prikažem Loretin svet u kome nije neophodno tražiti osnov u kolektivnoj realnosti, i sa jednim motivom – da se pozorištem, kao sredstvom, privuče pažnja i prema ovom aspektu našeg socijalnog bitisanja. Na univerzalnom nivou, mi smo čoporativna bića, potrebni jedni drugima i zar nismo svi ustvari drugačiji ili se često tako osećamo i bez drastičnih genetskih razlika?

Dramaturški je proširena priča oživljavanjem lika Ponija, kako bi kroz Loretino druženje sa njim prikazali Loretin unutrašnji svet, koji je, kao što okolina to ne želi da primeti, veoma bogat. Druženje sa Ponijem u početku predstavlja Loretino bekstvo i utočiše od realnog oko nje, a vremenom ono postaje sredstvo kojim će se ona izboriti da postane deo upravo te realnosti.

Značaj ovog projekta, koji je zapravo i pionirski projekat tematski redak u našoj zemlji, je da se deca još više uključe u kulturni život nudeći im neku vrstu angažovanog pozorišta. Jer zašto da gledaju samo bajke kada je moguće na jedan zanimljiv, ali njima prijemčiv način da se pokaže priča o stvarnosti koja ih okružuje; koja na prvi pogled nije toliko lepa, osim ako ih ne naučimo da u svemu prepoznaju lepotu i ljudske vrednosti. Trebalo bi i decu učiniti aktivnijim čionicima društva, ne potcenjujući ih već im dati značaj, jer i oni mogu da menjaju svoj naizgled mali svet, kao mi naš, naizgled, veliki.

 

Katarina A. Petrović

Uloge

Kapetan Džon Piplfoks:

Alek Rodić

Arčibald

Bogdan Bogdanović

Spiker

Lana Adžić

Sekira

Goran Balančević

Kornjača

Lazar Miljković

Brzogovoreći, Starac i Admiral

Uglješa Spasojević

Majka

Ljiljana Peroš

Dečak Marko

Filip Stankovski

Devojčica Julija

Ivana Adžić

Devojčica Julija

Teodora Tomašev

Čudovište, Ćerka, Upravnica muzeja

Tatjana Stanković

„KO JE LORET?“ ILI „KO SAM JA?“

Neko nosi naočare, neko protezu, neko ima klempave uši, neko je lep i pametan, a neko samo pametan… Neko samo lep… Neko je crn, a neko plav…

Neko ima kose oči i okruglo lice. I malo se gega dok hoda… Ima karakterističan osmeh i voli da sedi u turskom sedu.

Svi smo, dakle, različiti, ali svi želimo, i imamo pravo da se družimo i da budemo saslušani. Jer, ma kako izgledali, svi smo deo jednog sveta, i utoliko ćemo više saznati o njemu ukoliko više različitosti uočimo i prihvatamo. Ničiji doživljaj sveta nije manje vredan od ostalih samo zato što se on izdvaja iz neke grupe. Šta više, možda ćemo baš od njega imati da naučimo nešto što do sada nismo znali.

Osnovna namera predstave „Ko je Loret?“ je upravo da pokaže da različitost ne treba tretirati kao grešku, već kao kvalitet. Zato Daunov sindrom i ne tretiramo kao nekakvu „bolest“ (što je česta greška ljudi, čak i obrazovanih), već kao i bilo koju drugu osobenost.

Pokušali smo, takođe, našu Loret i njenu zapitanost i dileme da približimo svakom malom gledaocu, pa i roditelju ili učitelju u sali. Zato osim pitanja „Ko je Loret?“, našoj publici postavljamo ne tako lak zadatak – da svako pokuša da odgovori na pitanje ko je on sam…

Milena Depolo

O PISCU

Florans Kadije živi u Bulonji sa svoje dvoje dece, Bastijenom i Valentinom. Prve priče je napisala za njih. Kada je upoznala decu kao što je Loret, poželela je da napiše ovu priču.

KAMENI CVET

Datum premijere: 02.04.2015.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 5+ Uzrast 5+
RPoster Image

KAMENI CVET

Datum premijere: 02.04.2015.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 5+ Uzrast 5+

Čuvena ruska (uralska) bajka o prokletstvu onih koji tragaju za blagom i bogatstvom do sada je ispričana na mnogo načina,...

Pročitaj više

  • Autor: Mila Mašović-Nikolić
  • Režija i scena: Nikita Milivojević
  • Kostim i lutke: Jelena Stokuća
  • Kompozitor: Vladimir Petričević
  • Koordinator i tehnolog lutaka: Goran Balančević
Kupi kartu

O PREDSTAVI

„Kada mi je bilo šest-sedam godina profesor univerziteta Migel Garsija Melero pitao me je: Znaš li da imaš Daunov sindrom? Odgovorio sam potvrdno mada nisam imao pojma šta je to. On je to primetio i počeo je da mi objašnjava o čemu se radi. Kada je završio, uplašeno sam mu se obratio: Profesore, da li sam ja malouman? Rekao mi je da nisam. Onda sam ga pitao: Hoću li moći da nastavim da učim? Rekao je: Naravno!“

Pablo Pineda, MD

 

Daunov sindrom je oblik hromozomopatije koji se javlja kao posledica hromozoma 21. Karakteristike su specifičan izgled lica i umna zaostalost kao obavezni pokazatelj ovog sindroma (umna zaostalost IQ 40-50, mada ima podataka da IQ može biti i od 25-80). Opisao ga je prvi put Lagdon Daun (eng. Lagdon Down) 1866. godine na sopstvenom detetu, a tek 1957. godine je ustanovljeno da je uzrok ovog sindroma trizomija.

Učestalost ovog sindroma u ljudskoj populaciji je 1:700 živorođenih.

„Ko je Loret?“, predstava o devojčici sa Daunovim sindromom, poziva male gledaoce da promene svoj pogled na decu koja su drugačija. Loretina priča sadrži trenutke bola uz otežavajuću okolnost da se uklopi u školu u koju idu normalna deca, ali svojim čistim doživljajem sveta oko sebe, neopterećenošću trivijalnostima, pa i svojom duhovitošću,
Loret čak sa lakoćom uspeva da doživi vesele trenutke u svom odrastanju.

Izazov je baviti se temom, kao što je Daunov sindrom, u društvu koje još uvek nije sigurno gde i kako da plasira ovakvu razliku ljudi sa posebnim potrebama.

„Ja ne izgledam kao ostale devojčice. Znam da sam drugačija jer me ljudi na ulici zagledaju. Kada se pogledam u ogledalu, vidim da su moje oči iskošene i da imam čudan osmeh. Moj osmeh ponekad ostaje sakriven u mom srcu“.

Pre svega fizički, vizuelno, postoji razlika koju deca sa Daunovim sindromom moraju da prebrode kako bi se integrisala u društvo, nešto sto zapravo i nije njihov doživljaj lepote, nego često nametnuto opšte prihvaćeno poimanje. Kako bi izbegli to usvojeno a opšte prihvaćeno, koje, činjenica je, ne treba da opterećuje decu koja genetski drugačije izgledaju, rasteretili smo i maštom obogatili predstavu uz pomoć lutki koje će biti akteri ove priče.

Iako su deca sa Daunovim sindromom kao i ostali, u svom savršenstvu i nesavršenstvu, sa svojim potpunim vrlinama, kao i manama, u nekim aspektima funkcionisanja u svakodnevnom životu „onemogućeni“, u pravilnom radu sa njima nađu se i one aktivnosti koje rade sa velikom posvećenošću, u kojima su često vrlo uspešni. Loret je vešta u jahanju ponija. U ovoj priči ona dobija svoje priznanje i postaje prihvaćena u razredu svoje normalne škole, na sasvim nepretenciozan i spontan način, kroz svoju ljubav prema jahanju.

„Zašto smo drugačiji od ostale dece?“ – pitam mamu. „A šta ako smo, zapravo, mi drugačiji?!“ – odgovara mama, smejući se. Ne oslanjajući se sve vreme na objektivni doživljaj sveta, pokušala sam da prikažem Loretin svet u kome nije neophodno tražiti osnov u kolektivnoj realnosti, i sa jednim motivom – da se pozorištem, kao sredstvom, privuče pažnja i prema ovom aspektu našeg socijalnog bitisanja. Na univerzalnom nivou, mi smo čoporativna bića, potrebni jedni drugima i zar nismo svi ustvari drugačiji ili se često tako osećamo i bez drastičnih genetskih razlika?

Dramaturški je proširena priča oživljavanjem lika Ponija, kako bi kroz Loretino druženje sa njim prikazali Loretin unutrašnji svet, koji je, kao što okolina to ne želi da primeti, veoma bogat. Druženje sa Ponijem u početku predstavlja Loretino bekstvo i utočiše od realnog oko nje, a vremenom ono postaje sredstvo kojim će se ona izboriti da postane deo upravo te realnosti.

Značaj ovog projekta, koji je zapravo i pionirski projekat tematski redak u našoj zemlji, je da se deca još više uključe u kulturni život nudeći im neku vrstu angažovanog pozorišta. Jer zašto da gledaju samo bajke kada je moguće na jedan zanimljiv, ali njima prijemčiv način da se pokaže priča o stvarnosti koja ih okružuje; koja na prvi pogled nije toliko lepa, osim ako ih ne naučimo da u svemu prepoznaju lepotu i ljudske vrednosti. Trebalo bi i decu učiniti aktivnijim čionicima društva, ne potcenjujući ih već im dati značaj, jer i oni mogu da menjaju svoj naizgled mali svet, kao mi naš, naizgled, veliki.

 

Katarina A. Petrović

Uloge

Danilo

Mladen Vuković

Princeza

Ivana Adžić

Petruško

Alek Rodić

Dadilja, Narator

Nikola Malbaša

Gorska carica

Dušica Sinobad

Pauk

Goran Balančević

Slepi miš

Marijana Petrović

Zmija

Vladislava Đorđević

„KO JE LORET?“ ILI „KO SAM JA?“

Neko nosi naočare, neko protezu, neko ima klempave uši, neko je lep i pametan, a neko samo pametan… Neko samo lep… Neko je crn, a neko plav…

Neko ima kose oči i okruglo lice. I malo se gega dok hoda… Ima karakterističan osmeh i voli da sedi u turskom sedu.

Svi smo, dakle, različiti, ali svi želimo, i imamo pravo da se družimo i da budemo saslušani. Jer, ma kako izgledali, svi smo deo jednog sveta, i utoliko ćemo više saznati o njemu ukoliko više različitosti uočimo i prihvatamo. Ničiji doživljaj sveta nije manje vredan od ostalih samo zato što se on izdvaja iz neke grupe. Šta više, možda ćemo baš od njega imati da naučimo nešto što do sada nismo znali.

Osnovna namera predstave „Ko je Loret?“ je upravo da pokaže da različitost ne treba tretirati kao grešku, već kao kvalitet. Zato Daunov sindrom i ne tretiramo kao nekakvu „bolest“ (što je česta greška ljudi, čak i obrazovanih), već kao i bilo koju drugu osobenost.

Pokušali smo, takođe, našu Loret i njenu zapitanost i dileme da približimo svakom malom gledaocu, pa i roditelju ili učitelju u sali. Zato osim pitanja „Ko je Loret?“, našoj publici postavljamo ne tako lak zadatak – da svako pokuša da odgovori na pitanje ko je on sam…

Milena Depolo

O PISCU

Florans Kadije živi u Bulonji sa svoje dvoje dece, Bastijenom i Valentinom. Prve priče je napisala za njih. Kada je upoznala decu kao što je Loret, poželela je da napiše ovu priču.

PINOKIO

Datum premijere: 11.09.2012.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 3+ Uzrast 3+
RPoster Image

PINOKIO

Datum premijere: 11.09.2012.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 3+ Uzrast 3+

Priča prati odrastanje i sazrevanje drvenog lutka Pinokia (Jelena Petrović), koji uz veliko odricanje i ljubav majstora Đepeta uspeva da...

Pročitaj više

  • Autor: Karlo Kolodi / Slobodan Obradović / Marija Karaklajić
  • Režija: Ksenija Krnajski
  • Dramaturg: Marija Karaklajić
  • Scena: Iva Čukić
  • Kostim: Lidija Jovanović
  • Muzika: Vladimir Petričević
  • Scenski pokret: Damjan Kecojević
Kupi kartu

O PREDSTAVI

„Kada mi je bilo šest-sedam godina profesor univerziteta Migel Garsija Melero pitao me je: Znaš li da imaš Daunov sindrom? Odgovorio sam potvrdno mada nisam imao pojma šta je to. On je to primetio i počeo je da mi objašnjava o čemu se radi. Kada je završio, uplašeno sam mu se obratio: Profesore, da li sam ja malouman? Rekao mi je da nisam. Onda sam ga pitao: Hoću li moći da nastavim da učim? Rekao je: Naravno!“

Pablo Pineda, MD

 

Daunov sindrom je oblik hromozomopatije koji se javlja kao posledica hromozoma 21. Karakteristike su specifičan izgled lica i umna zaostalost kao obavezni pokazatelj ovog sindroma (umna zaostalost IQ 40-50, mada ima podataka da IQ može biti i od 25-80). Opisao ga je prvi put Lagdon Daun (eng. Lagdon Down) 1866. godine na sopstvenom detetu, a tek 1957. godine je ustanovljeno da je uzrok ovog sindroma trizomija.

Učestalost ovog sindroma u ljudskoj populaciji je 1:700 živorođenih.

„Ko je Loret?“, predstava o devojčici sa Daunovim sindromom, poziva male gledaoce da promene svoj pogled na decu koja su drugačija. Loretina priča sadrži trenutke bola uz otežavajuću okolnost da se uklopi u školu u koju idu normalna deca, ali svojim čistim doživljajem sveta oko sebe, neopterećenošću trivijalnostima, pa i svojom duhovitošću,
Loret čak sa lakoćom uspeva da doživi vesele trenutke u svom odrastanju.

Izazov je baviti se temom, kao što je Daunov sindrom, u društvu koje još uvek nije sigurno gde i kako da plasira ovakvu razliku ljudi sa posebnim potrebama.

„Ja ne izgledam kao ostale devojčice. Znam da sam drugačija jer me ljudi na ulici zagledaju. Kada se pogledam u ogledalu, vidim da su moje oči iskošene i da imam čudan osmeh. Moj osmeh ponekad ostaje sakriven u mom srcu“.

Pre svega fizički, vizuelno, postoji razlika koju deca sa Daunovim sindromom moraju da prebrode kako bi se integrisala u društvo, nešto sto zapravo i nije njihov doživljaj lepote, nego često nametnuto opšte prihvaćeno poimanje. Kako bi izbegli to usvojeno a opšte prihvaćeno, koje, činjenica je, ne treba da opterećuje decu koja genetski drugačije izgledaju, rasteretili smo i maštom obogatili predstavu uz pomoć lutki koje će biti akteri ove priče.

Iako su deca sa Daunovim sindromom kao i ostali, u svom savršenstvu i nesavršenstvu, sa svojim potpunim vrlinama, kao i manama, u nekim aspektima funkcionisanja u svakodnevnom životu „onemogućeni“, u pravilnom radu sa njima nađu se i one aktivnosti koje rade sa velikom posvećenošću, u kojima su često vrlo uspešni. Loret je vešta u jahanju ponija. U ovoj priči ona dobija svoje priznanje i postaje prihvaćena u razredu svoje normalne škole, na sasvim nepretenciozan i spontan način, kroz svoju ljubav prema jahanju.

„Zašto smo drugačiji od ostale dece?“ – pitam mamu. „A šta ako smo, zapravo, mi drugačiji?!“ – odgovara mama, smejući se. Ne oslanjajući se sve vreme na objektivni doživljaj sveta, pokušala sam da prikažem Loretin svet u kome nije neophodno tražiti osnov u kolektivnoj realnosti, i sa jednim motivom – da se pozorištem, kao sredstvom, privuče pažnja i prema ovom aspektu našeg socijalnog bitisanja. Na univerzalnom nivou, mi smo čoporativna bića, potrebni jedni drugima i zar nismo svi ustvari drugačiji ili se često tako osećamo i bez drastičnih genetskih razlika?

Dramaturški je proširena priča oživljavanjem lika Ponija, kako bi kroz Loretino druženje sa njim prikazali Loretin unutrašnji svet, koji je, kao što okolina to ne želi da primeti, veoma bogat. Druženje sa Ponijem u početku predstavlja Loretino bekstvo i utočiše od realnog oko nje, a vremenom ono postaje sredstvo kojim će se ona izboriti da postane deo upravo te realnosti.

Značaj ovog projekta, koji je zapravo i pionirski projekat tematski redak u našoj zemlji, je da se deca još više uključe u kulturni život nudeći im neku vrstu angažovanog pozorišta. Jer zašto da gledaju samo bajke kada je moguće na jedan zanimljiv, ali njima prijemčiv način da se pokaže priča o stvarnosti koja ih okružuje; koja na prvi pogled nije toliko lepa, osim ako ih ne naučimo da u svemu prepoznaju lepotu i ljudske vrednosti. Trebalo bi i decu učiniti aktivnijim čionicima društva, ne potcenjujući ih već im dati značaj, jer i oni mogu da menjaju svoj naizgled mali svet, kao mi naš, naizgled, veliki.

 

Katarina A. Petrović

Uloge

PINOKIO

Jelena Petrović

CVRČAK

Nenad Radović

ĐEPETO

Čarni Đerić

LISAC

Miloš Anđelković

MAČKA

Sandra Rodić Janković

KOČIJAŠ

Alek Rodić

VILA

Jovana Cvetković

„KO JE LORET?“ ILI „KO SAM JA?“

Neko nosi naočare, neko protezu, neko ima klempave uši, neko je lep i pametan, a neko samo pametan… Neko samo lep… Neko je crn, a neko plav…

Neko ima kose oči i okruglo lice. I malo se gega dok hoda… Ima karakterističan osmeh i voli da sedi u turskom sedu.

Svi smo, dakle, različiti, ali svi želimo, i imamo pravo da se družimo i da budemo saslušani. Jer, ma kako izgledali, svi smo deo jednog sveta, i utoliko ćemo više saznati o njemu ukoliko više različitosti uočimo i prihvatamo. Ničiji doživljaj sveta nije manje vredan od ostalih samo zato što se on izdvaja iz neke grupe. Šta više, možda ćemo baš od njega imati da naučimo nešto što do sada nismo znali.

Osnovna namera predstave „Ko je Loret?“ je upravo da pokaže da različitost ne treba tretirati kao grešku, već kao kvalitet. Zato Daunov sindrom i ne tretiramo kao nekakvu „bolest“ (što je česta greška ljudi, čak i obrazovanih), već kao i bilo koju drugu osobenost.

Pokušali smo, takođe, našu Loret i njenu zapitanost i dileme da približimo svakom malom gledaocu, pa i roditelju ili učitelju u sali. Zato osim pitanja „Ko je Loret?“, našoj publici postavljamo ne tako lak zadatak – da svako pokuša da odgovori na pitanje ko je on sam…

Milena Depolo

O PISCU

Florans Kadije živi u Bulonji sa svoje dvoje dece, Bastijenom i Valentinom. Prve priče je napisala za njih. Kada je upoznala decu kao što je Loret, poželela je da napiše ovu priču.

GULIVER

Datum premijere: 16.09.2020.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 3+ Uzrast 3+
RPoster Image

GULIVER

Datum premijere: 16.09.2020.

Scena za decu Scena za decu
Trajanje 50' Trajanje 50'
Uzrast 3+ Uzrast 3+

Zasnovanu na epizodama iz čuvenog romana Džonatana Svifta "Guliverova putovanja", autori su ovu već poznatu priču osvežili ruhom koje je...

Pročitaj više

  • Autor: DŽ. Svift / Z. Đerić
  • Režija: Isidora Goncić
  • Dramaturgija i songovi: Đorđe Kosić
  • Total dizajn: Mina Miladinović
  • Kompozitor: Vera Milanković
  • Koreograf: Jovana Ikonić
  • Asistent reditelja: Jelena Pavlović
  • Saradnik na animaciji: Goran Balančević
Kupi kartu

O PREDSTAVI

„Kada mi je bilo šest-sedam godina profesor univerziteta Migel Garsija Melero pitao me je: Znaš li da imaš Daunov sindrom? Odgovorio sam potvrdno mada nisam imao pojma šta je to. On je to primetio i počeo je da mi objašnjava o čemu se radi. Kada je završio, uplašeno sam mu se obratio: Profesore, da li sam ja malouman? Rekao mi je da nisam. Onda sam ga pitao: Hoću li moći da nastavim da učim? Rekao je: Naravno!“

Pablo Pineda, MD

 

Daunov sindrom je oblik hromozomopatije koji se javlja kao posledica hromozoma 21. Karakteristike su specifičan izgled lica i umna zaostalost kao obavezni pokazatelj ovog sindroma (umna zaostalost IQ 40-50, mada ima podataka da IQ može biti i od 25-80). Opisao ga je prvi put Lagdon Daun (eng. Lagdon Down) 1866. godine na sopstvenom detetu, a tek 1957. godine je ustanovljeno da je uzrok ovog sindroma trizomija.

Učestalost ovog sindroma u ljudskoj populaciji je 1:700 živorođenih.

„Ko je Loret?“, predstava o devojčici sa Daunovim sindromom, poziva male gledaoce da promene svoj pogled na decu koja su drugačija. Loretina priča sadrži trenutke bola uz otežavajuću okolnost da se uklopi u školu u koju idu normalna deca, ali svojim čistim doživljajem sveta oko sebe, neopterećenošću trivijalnostima, pa i svojom duhovitošću,
Loret čak sa lakoćom uspeva da doživi vesele trenutke u svom odrastanju.

Izazov je baviti se temom, kao što je Daunov sindrom, u društvu koje još uvek nije sigurno gde i kako da plasira ovakvu razliku ljudi sa posebnim potrebama.

„Ja ne izgledam kao ostale devojčice. Znam da sam drugačija jer me ljudi na ulici zagledaju. Kada se pogledam u ogledalu, vidim da su moje oči iskošene i da imam čudan osmeh. Moj osmeh ponekad ostaje sakriven u mom srcu“.

Pre svega fizički, vizuelno, postoji razlika koju deca sa Daunovim sindromom moraju da prebrode kako bi se integrisala u društvo, nešto sto zapravo i nije njihov doživljaj lepote, nego često nametnuto opšte prihvaćeno poimanje. Kako bi izbegli to usvojeno a opšte prihvaćeno, koje, činjenica je, ne treba da opterećuje decu koja genetski drugačije izgledaju, rasteretili smo i maštom obogatili predstavu uz pomoć lutki koje će biti akteri ove priče.

Iako su deca sa Daunovim sindromom kao i ostali, u svom savršenstvu i nesavršenstvu, sa svojim potpunim vrlinama, kao i manama, u nekim aspektima funkcionisanja u svakodnevnom životu „onemogućeni“, u pravilnom radu sa njima nađu se i one aktivnosti koje rade sa velikom posvećenošću, u kojima su često vrlo uspešni. Loret je vešta u jahanju ponija. U ovoj priči ona dobija svoje priznanje i postaje prihvaćena u razredu svoje normalne škole, na sasvim nepretenciozan i spontan način, kroz svoju ljubav prema jahanju.

„Zašto smo drugačiji od ostale dece?“ – pitam mamu. „A šta ako smo, zapravo, mi drugačiji?!“ – odgovara mama, smejući se. Ne oslanjajući se sve vreme na objektivni doživljaj sveta, pokušala sam da prikažem Loretin svet u kome nije neophodno tražiti osnov u kolektivnoj realnosti, i sa jednim motivom – da se pozorištem, kao sredstvom, privuče pažnja i prema ovom aspektu našeg socijalnog bitisanja. Na univerzalnom nivou, mi smo čoporativna bića, potrebni jedni drugima i zar nismo svi ustvari drugačiji ili se često tako osećamo i bez drastičnih genetskih razlika?

Dramaturški je proširena priča oživljavanjem lika Ponija, kako bi kroz Loretino druženje sa njim prikazali Loretin unutrašnji svet, koji je, kao što okolina to ne želi da primeti, veoma bogat. Druženje sa Ponijem u početku predstavlja Loretino bekstvo i utočiše od realnog oko nje, a vremenom ono postaje sredstvo kojim će se ona izboriti da postane deo upravo te realnosti.

Značaj ovog projekta, koji je zapravo i pionirski projekat tematski redak u našoj zemlji, je da se deca još više uključe u kulturni život nudeći im neku vrstu angažovanog pozorišta. Jer zašto da gledaju samo bajke kada je moguće na jedan zanimljiv, ali njima prijemčiv način da se pokaže priča o stvarnosti koja ih okružuje; koja na prvi pogled nije toliko lepa, osim ako ih ne naučimo da u svemu prepoznaju lepotu i ljudske vrednosti. Trebalo bi i decu učiniti aktivnijim čionicima društva, ne potcenjujući ih već im dati značaj, jer i oni mogu da menjaju svoj naizgled mali svet, kao mi naš, naizgled, veliki.

 

Katarina A. Petrović

Uloge

Guliver

Arsenije Tubić

Liliputanska kraljica, Nestrpljivi Liliputanac, Kćerka Giga, Muva

Ivana Adžić

Liliputanski general, Plašljivi Liliputanac, Mama Giga, Kraljica Majka

Katarina Dimitrijeić

Liliputanski general, Plašljivi Liliputanac, Mama Giga, Kraljica Majka

Lana Adžić

Mornar, Liliputanski kralj, Pospani Liliputanac, Tata Giga

Nenad Radović

Mornar, Liliputanski par, Pacov, Cirkuska publika

Маја Марин

„KO JE LORET?“ ILI „KO SAM JA?“

Neko nosi naočare, neko protezu, neko ima klempave uši, neko je lep i pametan, a neko samo pametan… Neko samo lep… Neko je crn, a neko plav…

Neko ima kose oči i okruglo lice. I malo se gega dok hoda… Ima karakterističan osmeh i voli da sedi u turskom sedu.

Svi smo, dakle, različiti, ali svi želimo, i imamo pravo da se družimo i da budemo saslušani. Jer, ma kako izgledali, svi smo deo jednog sveta, i utoliko ćemo više saznati o njemu ukoliko više različitosti uočimo i prihvatamo. Ničiji doživljaj sveta nije manje vredan od ostalih samo zato što se on izdvaja iz neke grupe. Šta više, možda ćemo baš od njega imati da naučimo nešto što do sada nismo znali.

Osnovna namera predstave „Ko je Loret?“ je upravo da pokaže da različitost ne treba tretirati kao grešku, već kao kvalitet. Zato Daunov sindrom i ne tretiramo kao nekakvu „bolest“ (što je česta greška ljudi, čak i obrazovanih), već kao i bilo koju drugu osobenost.

Pokušali smo, takođe, našu Loret i njenu zapitanost i dileme da približimo svakom malom gledaocu, pa i roditelju ili učitelju u sali. Zato osim pitanja „Ko je Loret?“, našoj publici postavljamo ne tako lak zadatak – da svako pokuša da odgovori na pitanje ko je on sam…

Milena Depolo

O PISCU

Florans Kadije živi u Bulonji sa svoje dvoje dece, Bastijenom i Valentinom. Prve priče je napisala za njih. Kada je upoznala decu kao što je Loret, poželela je da napiše ovu priču.